Mai mult de jumatate din companiile de retail, servicii financiare si de sanatate au demarat o initiativa formala de transformare digitala in intreaga organizatie. La acestia se adauga cei 20-25% care au o abordare treptata, transformand cate un element al organizatiei, pas cu pas.

In acest articol vom prezenta 8 motive pentru care initiativele de transformare digitala esueaza si 8 solutii pentru aceste probleme.

1. Nu ati definit cu adevarat ‘transformarea digitala’ inca

Nu exista nicio definitie a transformarii digitale care sa se aplice oricarei organizatii. Un studiu al WiPro Digital executat in 2017 a dovedit ca 1 din 4 directori intervievati au recunoscut ca oamenii din organizatia lor nu pot agrea asupra ce inseamna cu adevarat transformarea digitala. Transformarea digitala nu este un motto, ci numele unei strategii care apartine numai organizatiei voastre.

A gasi o definitie comuna asupra careia toti membrii organizatiei pot agrea din punct de vedere al proceselor, culturii, tehnologiei si utilizarii este o provocare. Problema este ca ‘transformare digitala’ devine un fel de slogan al oricarui proiect IT, fara sa fie o strategie generala care sa le ghideze.

Solutia: In loc sa se concentreze pe proiecte IT, organizatiile trebuie sa defineasca initiativele lor de transformare in jurul unor probleme mai mari si ‘mai fundamentale’. Incurajam organizatiile sa se concentreze pe esenta: sa inteleaga experienta clientului, pasii pe care trebuie sa ii faca, interactiunile pe care trebuie sa le aiba si sa caute sa imbunatateasca aceasta experienta, aceste procese, aceste interactiuni.

Tehnologia trebuie tot timpul sa fie calea catre a atinge scopul, nu scopul in sine.

2. Tratati transformarea digitala ca pe un proiect IT

Organizatiile care trateaza transformarea digitala ca pe un proiec IT sunt sortite esecului. Tehnologia nu este decat modul prin care se va ajunge la un scop ‘mare’, holistic. Organizatiile ce privesc TD ca pe o transformare a mentalitatii organizationale la fel de mult ca o transformare tehnologica sunt cele mai de succes. Organizatiile care cred ca TD incepe si se termina cu echipa IT si CIO-ul nu pot vorbi de transformare digitala.

Solutia: Organizatiile trebuie sa se opreasca din a se concentra pe tehnologie si sa inceapa sa se concentreze pe ceea ce vrea clientul.

Majoritatea organizatiilor incep cu tehnologia, si folosind acea tehnologie incearca sa imbunatateasca experienta clientilor. Noi credem ca drumul este invers: ne uitam la nevoile clientilor, problemele clientilor, calatoria clientilor si incepem sa ne intrebam ‘Ce tehnologii pot imbunatati experienta lor si face produsul nostru mai bun?’.

3. Departamentul IT si restul organizatiei vorbesc limbi diferite

Pana si atunci cand transformarea digitala este un efort colaborativ, diferentele dintre felul in care oamenii IT si conducerea business-ului definesc termenii pot duce la frustrare, intarzieri si executie nesatisfacatoare.

Spre exemplu, cand IT foloseste termenul ‘minimum de viabilitate’, ei se concentreaza pe cuvantul ‘minimum’, in timp ce conducerea admira ‘viabilitatea’. Cand directorul spune ca o aplicatie trebuie sa poata fi folosita de 100,000 de utilizatori simultan, chiar daca in primii ani de utilizare nu va avea mai mult de 50, IT va lua aceasta cerinta literalmente.

Rezultatul? Echipa IT va construi ori produse cu functionalitati extrem de limitate cand conducerea asteapta o aplicatie completa ori solutii supra-complexe cand conducerea se intreaba de ce un lucru simplu dureaza atat de mult.

Solutia: Definind termeni precum ‘minimum de viabilitate’ sau ‘simultan’, echipa de transformare va ajunge la aceleasi asteptari in acelasi timp.

Pur si simplu puneti intrebari de tipul: ‘Ce inseamna viabil in acest caz?’, ‘De ce am avea nevoie de un produs acceptabil si nu unul complet in acest moment?’. In felul asta asteptarile vor fi sincronizate si proiectul va putea merge mai departe cu succes.

4. Echipa de transformare nu are abilitatile necesare

O mare greseala pe care o fac organizatiile este sa demareze un efort de TD fara sa aiba abilitatile necesare ‘in-house’. Aceasta problema devine si mai grava cand luam in considerare criza de pe piata de munca globala (si din Romania). Transformarea digitala este un proces indelungat ce necesita cunostiinte avansate atat tehnologice cat si de business.

Transformarea digitala nu poate fi improvizata, nu lasa loc de solutii construite de azi pe maine sau de platforme peticite acolo unde nu exista cunostiintele necesare de dezvoltare. Investitiile in sisteme care nu pot fi, pe parcursul procesului de intelegere si invatare, ajustate si modificate pentru a acomoda nevoi si cunostiinte noi nu se justifica.

Solutia: Modul cel mai ‘cost-effective’ si sigur de a atinge scopurile transformarii digitale este ajutorul extern. De aceea existam noi, de exemplu. Este clar ca transformarea digitala nu se face cu jumatati de masura, dar este foarte greu sa nu apelezi la jumatati de masura cand domeniul de activitate al organizatiei tale este altul decat transformarea digitala. De aceea apelam la cei care, zi de zi, an de an, de multi ani fac transformare digitala in mod profesionist de dimineata, la pranz si seara.

Problema? Stim ca transformarea digitala este o chestiune cuprinzatoare, holistica, specifica organizatiei noastre. Si atunci, cum ne putem baza pe o firma externa sa inteleaga in profunzime nevoile noastre si sa priveasca lucrurile cu ochii nostri? Ei bine, aici se vede diferenta dintre un partener IT si un vanzator/dezvoltator de sisteme.

5. Angajatii nu sustin proiectul

E o problema clasica a oricarei schimbari: rezistenta oamenilor la schimbare. Pana si cele mai bine gandite initiative de digitalizare pot esua pur si simplu pentru ca angajatii fac lucrurile asa cum stiu, in loc sa adopte noile metode.

Solutia: Explicati in cel mai clar mod angajatilor de ce se petrec aceste transformari si care este scopul lor ultim. Toate aceste transformari beneficiaza organizatia, deci si angajatii. Cu toate astea, trebuie intelese si problemele si nevoile lor, trebuie intelese motivele pentru care sunt reticenti in a adopta noutatea. Toate aceste lucruri trebuie facute devreme astfel incat solutiile in sine sa fie construite atat in jurul clientilor cat al angajatilor.

6. Nu sunteti dispusi sa luati decizii dificile

Adoptarea tehnologiilor si proceselor noi pot duce la decizii dureroase legate de personal. Asta este pentru ca unii oameni privesc transformarea ca pe un inamic si vor face tot ce pot sa o previna. Orice proces de transformare va expune problemele din departamente, procese si relatiile intra-departamentale. Cand sursele problemelor sunt descoperite, sunt mari sanse ca unii oameni sa nu fie foarte fericiti. Daca unii din opozantii transformarii sunt lasati sa se opuna, acest lucru poate avea un impact negativ asupra perceptiei generale a organizatiei in legatura cu transformarea, in sine.

Solutia: In linie cu toate teoriile de business scrise in ultimii 50 de ani, oamenii care se opun drumului trebuie sa coboare la prima oprire. Poate fi dureros, dar este solutia cea buna pentru succesul pe termen lung.

7. Ati incercat sa loviti toate ratele cu un singur glont

Desi transformarea digitala este holistica si trebuie sa cuprinda intregul business, ambitia excesiva de la inceput este o reteta pentru esec – in special daca incercati sa doborati scepticismul intern (1 din 5 directori cred ca initiativele de transformare sunt o risipa de timp).

Solutia: Ca la orice initiativa organizationala, este bine sa incepeti prin a selecta tintele ce pot fi gestionate si ce arata rezultate pozitive devreme. Asta nu anuleaza tot ce am spus pana acum:

Calatoria trebuie sa fie una lunga si cuprinzatoare, pasii trebuie sa fie mici si concreti.

8. Credeti ca ati terminat. (Nu ati terminat.)

Multe companii abordeaza transformarea digitala ca pe o destinatie, cand este defapt un fel de calatorie nesfarsita (suna mult mai trist decat este defapt).

„In realitate, ne aflam in aceasta calatorie de cand am implementat primele calculatoare pentru a mai automatiza din procese, iar in mod candid, acea transformare nu este, si probabil nici nu va fi vreodata, completa.” spune Regina Salazar, CIO of Global Product Organization la Whirlpool.

Solutia: Acceptati faptul ca transformarea digitala este noua normalitate, si ajustati-va in mod corespunzator. Este mai bine sa ai un flux nesfarsit de oportunitati de imbunatatire si crestere decat sa nu ai nicio asemenea oportunitate.

Trebuie sa cereti cu diligenta intregii organizatii sa se imbunatateasca constant, sa devina mai rapida si mai eficienta. Pana la urma, exact acelasi lucru il fac si competitorii. Depinde de fiecare cine castiga.