Stim deja ca transformarea digitala inseamna defapt transformarea business-ului prin software, iar orice fel de transformare de business incepe si se termina cu oamenii. Oricat de destept ar fi software-ul, succesul transformarii digitale sta, si va sta tot timpul in mainile voastre.

Ceea ce conduce o cultura a transformarii digitale cu adevarat este mai putin tangibil decat inteligenta artificiala, software-ul si bazele de date: este vorba de un mod de gandire in care clientul este in centru ce se propaga in intreaga organizatie pornind de la lideri. Este vorba de o anumita doza de flexibilitate ce permite organizatiei sa imbratiseze schimbarea si sa isi asume doze controlate de risc.

Conform unui studiu McKinsey, o treime din manageri vad cultura organizationala ca fiind principala bariera catre eficacitate digitala. O alta analiza Deloitte si MIT Sloan arata ca organizatiile care esueaza in transformarea digitala nu reusesc sa angreneze cultura organizatiei in procesul de transformare.

Transformarea digitala trebuie sa porneasca de sus. Liderii organizatiei trebuie sa impinga schimbarea culturala astfel incat compania sa devina cu adevarat ‘data-driven’. Ei nu trebuie doar sa aprobe proiectele, ci sa se implice in mod direct si sa inteleaga ca tehnologia nu trebuie implementata de dragul tehnologiei, ci ca un vehicul ce adreseaza provocari de business majore. Asta poate insemna sa te inconjori cu experti IT care vad potentialul digital al organizatiei tale.

Creeaza o echipa colaborativa. Odata ce ati imbarcat in transformarea digitala, trebuie sa construiti o echipa specifica dedicata acestei misiuni. Intreaga organizatie trebuie sa stie de aceasta echipa si de cei ce o compun. Este crucial sa intelegem ca echipa asta nu trebuie sa fie compusa exclusiv din experti IT, ci din oameni ce inteleg diverse fatete ale organizatiei si deci pot coordona si directiona transformarea astfel incat sa adauge valoare la fiecare viraj.

Ingrijeste oamenii de idei. Business-ul tau trebuie sa atraga talent ce poate indeplini atat nevoile tehnice cat si cele organizationale, dar trebuie si sa intretina si elaboreze talentul echipei curente. Creati o cultura de ‘self-learning’ si motivati oamenii sa acumuleze cunostiinte si aptitudini noi. Nu numai ca aceste lucruri vor motiva oamenii organizatiei, dar le vor permite sa se adapteze transformarilor business-ului si a mediului in care acesta opereaza. Oamenii organizatiei trebuie, pe calea dezvoltarii lor, sa fie pregatiti sa incerce lucruri noi cu riscul de a esua astfel incat sa se poata adapta rapid si sa poata promova schimbarea.

Puneti clientii in centrul tuturor lucrurilor. Nimic nu conduce o cultura a transformarii si inovatiei decat clientul. Conform studiului McKinsey, clientii se asteapta din ce in ce mai mult ca organizatiile sa raspunda rapid nevoilor lor, sa customizeze produsele si serviciile cu usurinta si sa ofere acces usor la informatiile necesare clientilor atunci cand au nevoie de ele. Clientii nu mai sunt in stadiu de a isi dori aceste lucruri, multi dintre ei se asteapta la ele.

Asumati-va riscul digital. Companiile care adopta transformarea digitala sunt mai confortabile cu riscul decat cele mai putin mature digital. Transformarea digitala implica o doza de risc, nu unul prostesc, nu unul aruncat cu ochii inchisi, dar implica risc. De aceea este crucial sa lucrati atat in interiorul organizatiei, cat si in exterior, cu oameni care inteleg si pot masura riscurile si care pot ghida organizatia in aceasta calatorie.

Cultura transformarii este provocarea principala, iar noi,  consultantii IT cu experienta, stim ca transformarea digitala porneste de la transformare, nu de la digital.